Pasažéři v automobilech si dlouho nemohli zvyknout na to, že se musejí před jízdou připoutat bezpečnostními pásy. Dnes je to naprosto běžná záležitost, kterou už většinou děláme naprosto automaticky. Jak je to ale s bezpečnostními pásy v autobuse?
– Podle předpisů je cestující povinen se před jízdou připoutat, pokud v autobuse pásy jsou.
U dálkových autobusů je to samozřejmostí. Je to dané vyhláškou z roku 2004. Není ale věcí řidiče, aby kontroloval, jestli někdo náhodou nezapomněl. Je jeho povinností jen to, aby na použití pásů nějakým způsobem upozornil.
– Jestliže autobus zastaví silniční kontrola, pokutu zaplatí nepřipoutaný pasažér.
– A policisté bývají často nesmlouvaví.
– Budou požadovat pokutu ve výši dvou tisíc korun.
Leckdy neukáznění cestující argumentují tím, že je to přeci pouze jejich věc, jestli chtějí cestovat bezpečně. Pokud by uvažovali logicky, museli by přijít na to, že ohrožují nejen svůj život, ale také životy a zdraví ostatních pasažérů. Nejvíce ohrožená je v autobuse první řada za řidičem a první řada za zadními dveřmi. Proto jsou tu instalovány pásy tříbodové. Jsou tedy stejné, jako v osobních automobilech. Ostatní sedadla mají většinou pásy jen dvoubodové. Ty zabrání tomu, aby pasažér vyletěl při nárazu autobusu ze sedadla. Nikdo totiž nemá takové schopnosti, aby dokázal náraz ustát jen tím, že se bude někde přidržovat.
I v malé rychlosti jde o život
Aby bylo průkazné, že používání bezpečnostních pásů v autobuse má smysl, udělal švýcarský autoklub zajímavý test. Simuloval srážku jedoucího autobusu a stojícího kamiónu. Autobus jel rychlostí pouhých 63 kilometrů za hodinu.
· Přesto nepřipoutané figuríny létaly po celém autobuse.
· Dokázaly svou vahou dokonce utrhnout i sedadla před sebou.
· Na těch byly figuríny připoutané.
Povinnost připoutat se neplatí u městských autobusů, které přepravují i stojící pasažéry.